photography BG

Dream Out Loud, Designing For Tomorrow's Demands.

Het is een traditie in het Stedelijk Museum om tweejaarlijks een tentoonstelling te organiseren die het nieuwste presenteert binnen een bepaalde kunstdiscipline. Uit deze voorstellen worden de gemeentelijke kunstaankopen gekozen. Dit gebeurt op basis van een ‘open call’, waarop kunstenaars en vormgevers kunnen inzenden. Voor deze editie over social design reageerden ca. 400 ontwerpers, met 750 projecten, waaruit een jury 26 deelnemers selecteerde.

www.stedelijk.nl/nl/tentoonstellingen/dream-out-loud

Voor het tentoonstellingsontwerp van Dream Out Loud was een idee over de ruimtelijke kwaliteit van de zalen het belangrijkste uitgangspunt. Om te voorkomen dat de tentoonstelling een verzameling van losse zalen wordt, is voorgesteld om alle buitenmuren vrij te houden en deze alleen te gebruiken voor de grafische laag.

De klassieke museumzalen in de oudbouw van het Stedelijk Museum, zijn gemaakt om autonome kunst te presenteren, en de dimensies zijn in zekere zin 'schaalloos'. De tentoongestelde objecten in Dream Out Loud hebben gemeen dat ze verwijzen naar gebruiksvoorwerpen en hebben daarmee een menselijke schaal. Een horizon op ooghoogte op de buitenwanden, brengt de dimensie van de museumzalen terug naar een menselijke maat.

Het grafisch ontwerp is gebaseerd op de huisstijl van het Stedelijk Museum, met een aantal kleine maar bepalende veranderingen.

We wilden aan de verzameling tentoongestelde designvoorstellen niet nóg een ‘design idee’ toevoegen. Alle benodigde dragers zijn letterlijk als een onderdeel van de museumwanden gedetailleerd.