photography Johannes Schwartz

De Olympische Spelen van 1972 boden gastland West-Duitsland een uitgelezen kans zich aan de wereld te presenteren als een moderne, democratische en cultuurbewuste natie. En hoopte zo de herinnering aan Hitlers ‘Nazi-Spelen’ van 1936 in Berlijn uit te wissen.

In de voorbereiding van München 1972 speelden uiteenlopende ontwerpdisciplines een centrale rol. Architectuur, design en landschapsarchitectuur waren geïntegreerd in een totaalontwerp dat openheid en inclusiviteit moest uitstralen. Halverwege de Spelen kantelde dit zorgvuldig geconstrueerde beeld volledig doordat elf leden van de Black September-organisatie het Olympisch Dorp wisten binnen te dringen en de Israëlische ploeg gijzelde.

De tentoonstelling Munich 1972. The Design of a Democratic Body vertelt dit controversiële verhaal door de ontwerpstrategieën van de organisatoren tegenover de tactieken te plaatsen die werden aangewend voor de ontregeling ervan. Daarnaast werpt de tentoonstelling in Het Nieuwe Instituut licht op de rol van de media bij het verspreiden van deze verhalen.

munich1972.hetnieuweinstituut.nl

Het Nieuwe Instituut, zaal 3.

Om het verhaal van De Olympische Spelen van 1972 te kunnen vertellen, hebben we van de vijf gangen in de bovenzaal twee zelfstandige vormen gemaakt. Hierdoor komen de twee in zichzelf gekeerde werelden naast elkaar te liggen.

photo BG

photo BG

photo BG